אימוני שינה - כל השיטות, בלי דרמה
מ-cry it out ועד שיטת 4 השלבים. מה אומר המחקר, מה עבד לאבות בקבוצה, ואיך מחליטים.
הנושא שמפלג משפחות
אם יש נושא אחד שמסוגל לגרום למלחמת עולם בכל קבוצת הורים - זה אימוני שינה. יש את מחנה ה"תנו לו לבכות, תוך שלושה לילות זה נגמר" ויש את מחנה ה"איך אפשר לעשות את זה לילד?!". ואנחנו? אנחנו פשוט רוצים לישון.
אז בואו נעשה סדר, בלי לשפוט אף אחד, ובלי דרמה.
קודם כל: מה זה בכלל אימון שינה?
אימון שינה זה בעצם תהליך שבו התינוק לומד להירדם באופן עצמאי - בלי שמישהו מניק, מנדנד, מחזיק, או שר לו עד שנרדם. המטרה היא שהתינוק יוכל להירדם בעצמו גם כשהוא מתעורר באמצע הלילה (כי כולנו מתעוררים באמצע הלילה - גם מבוגרים).
מתי מתחילים? רוב המומחים אומרים לא לפני גיל 4-6 חודשים. לפני כן התינוק עדיין לא מסוגל מבחינה התפתחותית. ולפני שמתחילים כל אימון - חשוב לוודא שסביבת השינה בטוחה. קראו קודם את הכללים לשינה בטוחה.השיטות העיקריות
1. בכי מבוקר (Cry It Out / Ferber)
איך זה עובד: שמים את התינוק ערני בעריסה, אומרים לילה טוב, ויוצאים. חוזרים לבדוק במרווחי זמן הולכים וגדלים (3 דקות, 5 דקות, 10 דקות) אבל בלי להרים או להניק. היתרון: בדרך כלל עובד מהר - תוך 3-7 לילות. החיסרון: הבכי. אין מה לייפות את זה - זה קשה לשמוע. חלק מההורים פשוט לא מסוגלים, וזה בסדר גמור. מה המחקר אומר? בפודקאסט של mamada.co.il עשו סקירה מעמיקה של המחקרים על אימוני שינה. השורה התחתונה: אין ראיות לנזק ארוך טווח, אבל גם אין ראיות שזה בטוח לחלוטין. המחקרים הקיימים הם לא מושלמים מבחינה מתודולוגית. אז מה עושים עם המידע הזה? מקבלים החלטה מושכלת לפי מה שמתאים למשפחה שלכם.2. נסיגה הדרגתית (Gradual Withdrawal)
איך זה עובד: במקום לצאת מהחדר בבת אחת, אתם מתרחקים בהדרגה לאורך כמה לילות. קודם יושבים ליד העריסה, אחרי כמה לילות זזים לאמצע החדר, אחר כך ליד הדלת, ואז מחוץ לחדר.בקהילה שלנו, הרבה הורים עבדו עם שיטת ארבעת השלבים, שמבוססת על נסיגה הדרגתית מאוד מובנית. ההמלצות היו מאוד חיוביות - "זה לקח יותר זמן מ-Ferber אבל הרגשנו הרבה יותר בנוח עם התהליך."
יועצות שינה מומלצות מהקהילה: כמה אבות שיתפו חוויות חיוביות עם יועצות שינה שעבדו איתם על נסיגה הדרגתית מובנית. אחד האבות סיפר: "היו לנו 10+ התעוררויות בלילה. עבדנו עם יועצת שינה על תהליך הדרגתי של ארבעה שלבים - תוך חודש ירדנו לכמה התעוררויות בלילה. זה לא היה קל, אבל ההנחיה המקצועית עשתה את ההבדל." היתרון: פחות בכי, ההורים מרגישים יותר בנוח. החיסרון: לוקח יותר זמן - לפעמים 2-3 שבועות. דורש עקביות רצינית.3. הרמה-הנחה (Pick Up Put Down)
איך זה עובד: כשהתינוק בוכה - מרימים אותו עד שנרגע. ברגע שנרגע - מניחים בחזרה. חוזרים על זה שוב ושוב. היתרון: מרגיש "עדין" יותר. החיסרון: יכול לקחת המון זמן (שעות בלילה הראשון), וחלק מהתינוקות דווקא מתעצבנים יותר מההרמה-הנחה החוזרת.4. כיסא (Chair Method)
איך זה עובד: שמים כיסא ליד העריסה ויושבים עליו עד שהתינוק נרדם. כל כמה לילות מזיזים את הכיסא רחוק יותר. היתרון: נוכחות פיזית מרגיעה. החיסרון: התינוק יכול "להיתפס" על הנוכחות שלכם ולבכות כשאתם זזים.המושג שאתם חייבים להכיר: חלון הערות (Wake Window)
המודל המנטלי שהכי הרבה אבות בקהילה משתמשים בו - והוא לא מופיע בקורס עד עכשיו: חלון הערות.
מה זה: פרק הזמן שתינוק יכול להישאר ער בין שינות לפני שהוא נכנס למצב עייפות יתר (overtired) - שמקשה משמעותית להירדם. תינוק עייף מדי = יותר בכי, יותר זמן הרדמה, התעוררויות מוקדמות. חלונות גסים לפי גיל:- 0-3 חודשים: 60-90 דקות
- 3-6 חודשים: 90-120 דקות
- 6-9 חודשים: 2-3 שעות
- 9-12 חודשים: 2.5-3.5 שעות
- 12-18 חודשים: 3-4 שעות (שינת צהריים אחת)
- 18m+: 5-6 שעות (לפעמים בלי שינת צהריים)
- אפליקציית Huckleberry - חוזה חלונות לפי הגיל ודפוסי השינה של התינוק
- ChatGPT - "מה חלון הערות לתינוק בן X חודשים?" עם דוגמאות
- פשוט לעקוב: שעת התעוררות + הוספת חלון = שעת השינה הבאה
מטרת אימון השינה - חיבור בין מחזורי שינה
עוד נקודה שעלתה כתובנה חשובה מקדמת: המטרה לא היא 'אפס התעוררויות'. גם מבוגרים מתעוררים בסוף כל מחזור שינה (סביב כל 90 דקות). ההבדל הוא שאנחנו מצליחים להירדם חזרה כמעט מיד.
אחד האבות ניסח את זה טוב: בני אדם מתעוררים בסוף כל מחזור שינה. הטריק הוא להצליח להירדם חזרה כמעט מיד.
מה זה אומר לאימון שינה: התינוק ירגיש את ההתעוררות בין מחזורים. מה שרוצים זה שיירדם חזרה בלי לקרוא לכם. זה הופך את המטרה ממופרכת ("לישון 12 שעות ברצף") לבת-השגה ("להירדם חזרה לבד").מה שבאמת חשוב יותר מהשיטה
הנה הסוד שאף יועץ שינה לא ירצה שתדעו (כי אז לא תצטרכו אותו): שגרת שינה עקבית חשובה הרבה יותר מהשיטה הספציפית.
הנוסחה שעבדה לרוב המשפחות בקהילה שלנו:
- ארוחת ערב - בזמן קבוע
- אמבטיה - לא חייבת להיות ארוכה, 5-10 דקות מספיק
- שיר אחד קצר - לא אלבום שלם, לא שעה של סיפורים. שיר אחד. תמיד אותו שיר.
- מיטה - אומרים לילה טוב, ויוצאים
כל גישה לגיטימית
ואם אתם קוראים את כל זה וחושבים "אני פשוט מניק/מחזיק את הילד עד שנרדם, ובסדר לנו" - זה גם בסדר גמור.
הנה האמת שלא תשמעו הרבה: לא כל משפחה חייבת לעשות אימון שינה. אם אתם מרוצים מהמצב, אם אתם מתפקדים, אם התינוק שמח - אל תתנו ללחץ חברתי לגרום לכם לשנות משהו שעובד.אימון שינה הוא כלי. הוא שם בשביל מי שצריך אותו - הורים שלא מתפקדים מרוב עייפות, תינוקות שמתעוררים כל שעה, מצבים שלא ברי-קיימא. אם זה לא אתם - מעולה.
מכשולים נפוצים
"התחלנו ואחרי לילה אחד ויתרנו"
הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות. אם התחלתם - תתחייבו לפחות לשבוע. ויתור באמצע מלמד את התינוק ש"אם אבכה מספיק חזק - יבואו". אם אתם לא בטוחים שאתם יכולים להתחייב - עדיף לחכות."עובד בלילה אבל לא בצהריים"
נורמלי. שנת צהריים ושנת לילה הם שני דברים שונים מבחינה ביולוגית. מתחילים עם הלילה, ואחרי שזה יציב - עוברים לצהריים."היה טוב שבועיים ופתאום חזר להתעורר"
רגרסיות שינה קורות - בגלל שיניים, קפיצות התפתחות, מחלות. זה זמני. תשמרו על השגרה ותעברו את זה. ובהמשך, כשהילד יגדל ויגיע הזמן של המעבר למיטה, כדאי לוודא שהשינה כבר יציבה לפני שמתחילים."בן/בת הזוג לא מסכים/ה עם השיטה"
זה קריטי - שני ההורים חייבים להיות על אותו עמוד. אם אחד מכם לא מסכים, תשבו ותדברו על זה לפני שמתחילים. חוסר עקביות בין ההורים זו הסיבה מספר אחת לכישלון.היתרון הלא-מצוין של האבא - הוא לא מניק
זה משהו שעלה שוב ושוב בקהילה ולא מספיק מודגש: לאבא שלא מניק יש יתרון מבני באימון שינה.
אבא בקהילה כתב שאם מצליחים להרגיל את הילד להירדם לבד, ממקסמים את העצמאות ואיכות החיים של כל הבית. דווקא ההורה שלא מניק יכול לקבל יתרון, כי התינוק לא מחפש אצלו שד כנחמה.
הקיוטיב: כשאמא מרדימה, התינוק יודע שיש שד. הוא יבכה לשד. כשאבא מרדים, התינוק לא מצפה לשד - וקל יותר להרגיל אותו להירדם בלי. הרבה הורות ירצו לוותר על המרדים כי "התינוק רגיל אליי". זה בדיוק הצד השני של אותה מטבע - הוא לא רגיל אלייך, הוא רגיל לשד. טיפ מעשי: בשבועות הראשונים של אימון שינה, אבא לוקח על עצמו את כל המרדימים. אמא יוצאת מהבית למספר שעות (יציאה עם חברה, חוג, סדנה). זה משבר ראשוני קצר אבל מקצר את התהליך הכולל דרמטית.3 חוקים נוקשים לכל תהליך אימון שינה
אחד האבות תיאר בקבוצה את 3 החוקים שיועצת השינה שלהם חזרה עליהם בכל שלב, ושאר האבות אישרו:
- המסר חייב להיות ברור - אם ישנים, אז ישנים. לא משנים אסטרטגיה באמצע. אם החלטתם 5 דקות, ואחר כך 10 - אל תיגעו עד הרגע הנכון. עקביות מנצחת.
- מי שמתחיל - מסיים. לא מחליפים הורה באמצע ההרדמה. הילד מבין מהר מאוד "אם אצרח חזק מספיק, אקבל הורה אחר".
- שינה של פחות מחצי שעה - לא נחשבת שינה. אם הילד נרדם ל-15 דקות במכונית או על הספה - תספרו מההתעוררות שוב, לא מההירדמות. זה החוק שהכי קשה לקבל.
דרישה חשובה ליועצת שינה - להגדיר ביחד "מה זה בכי"
לפני שמתחילים תהליך עם יועצת, חשוב להגדיר במפורש מה זה "בכי שלא להגיב עליו" ומה כן. אחד האבות שיתף שהיועצת שלו הבחינה בין:
- יבבות (לא להגיב)
- תלונות (לא להגיב)
- הכנה לבכי (לא להגיב)
- בכי אמיתי (להגיב)
- איך אתם מגדירים "בכי"? תנו דוגמאות.
- האם האכלת לילה ממשיכה במהלך התהליך?
- כמה זמן צפוי התהליך?
- מה ההגדרה של "הצלחה"?
4 חודשים - הרגרסיה הגרועה ביותר. וזה עובר
הרגרסיה הקשה ביותר בכלל. רוב ההפניות ליועצות שינה בקהילה היו סביב חודש 4.
אבא בקהילה תיאר את זה כרגרסיה הכי קשה, אבל כזו שנמשכה כמה שבועות בודדים.
מה קורה: התינוק עובר ממחזור שינה חצי-בוגר (לפני 4 חודשים) למחזור שינה בוגר. פתאום הוא מתעורר לחלוטין בין מחזורים במקום לדשדש בין שלבי השינה. אם הוא לא יודע להירדם לבד, הוא יקרא לכם 5-10 פעמים בלילה. מה לעשות: אל תוותרו על השגרה. החזיקו 2-3 שבועות. רוב התינוקות חוזרים לדפוס יציב יותר טוב ממה שהיה לפני. רגרסיות נוספות יגיעו ב-8-10 חודשים וב-12 חודשים, אבל הן קצרות בהרבה.להפריד אכילה משינה - הטיפ שחזר הכי הרבה
הטיפ הספציפי שחזר יותר מכל אחר ב-20 חודשי השיחות בקהילה: לא לתת לתינוק להירדם על השד/הבקבוק.
איך עושים את זה:
- תאכילו לפני האמבטיה, לא אחרי - "האכלה → אמבטיה → סיפור → מיטה"
- תאכילו בתחילת הסשן ולא בסוף - לפני המעבר לחושך
- תיקחו את הבקבוק/השד אחרי 80% מההאכלה - לפני שהוא נרדם
אבא אחד סיפר שייעוץ שינה שכלל הימנעות מלאה מבקבוק בלילה פתר את הבעיה אחרי כמה ימים. אבל - יש קול נגדי בקהילה. יש אבות שאומרים שהילד שלהם ישן מצוין גם עם בקבוק לפני שינה, ולכן זו לא בהכרח אמת אוניברסלית. השורה התחתונה: רוב התינוקות יישנו יותר טוב כשמפרידים. אבל אם אתם כבר במצב טוב - אל תשברו מערכת שעובדת.
טיפ מהשטח
לפני שמתחילים אימון שינה, כתבו על דף את הסיבה שאתם עושים את זה. "אנחנו עושים את זה כי אנחנו לא מתפקדים / כי התינוק מתעורר 8 פעמים בלילה / כי אנחנו רוצים שילמד להירדם לבד." בלילה השני, כשתהיה בכי ותרצו לוותר - תקראו את הדף. ועוד דבר: אם יש לכם שכנים קרובים, שלחו להם הודעה מראש שאתם מתחילים תהליך ויהיה קצת רעש בלילות הקרובים. זה מוריד לחץ ענק.